Wednesday, October 29, 2008

KONTRAK SOSIAL DAN KEISTEMEWAAN MELAYU


Share





[ situasi ] : semakin bz
[ mood ] : Panas Membara kerana Hak Melayu dipermainkan
[ music ] : lagu perajurit

5 hak orang Melayu, tetapi orang Melayu bersedia berkongsi
satu hak tersebut dengan orang Cina dan India..

5 hak orang Melayu itu adalah:

1. Raja berpelembagaan
2. Agama Islam
3. Bahasa Melayu
4. Hak istimewa orang Melayu
5. Kerakyatan

Kerakyatan Secara Jus Soli
Dan daripada 5 itu, orang Melayu kongsikan yang ke-5 dengan
orang China dan India, iaitu

1. Kerakyatan diberi secara prinsip Jus Soli kepada orang
China dan India yang tinggal di Tanah Melayu sebelum tahun
1957 dan kepada orang Cina dan India yang lahir di Tanah
Melayu selepas tahun 1957.

Sebab itulah, bila akhir-akhir ada beberapa kumpulan yang cuba
menuntut supaya hak istimewa orang Melayu dihapuskan, maka
mereka kena ingat bahawa apabila mereka berbicara tentang hak
istimewa orang Melayu, itu bermakna secara tidak langsung
mereka sedang berbicara tentang kerakyatan mereka. Kerana
semua 5 perkara di atas datang secara pakej. Pakej 5 dalam 1.
:D

Kaitan Dengan Perlembagaan Malaysia
Dan perlembagaan Malaysia digubal berasaskan kepada kontrak
sosial yang 5 itu. Sebab itulah juga, seandainya kita bercakap
tentang menghapuskan hak istimewa orang Melayu, bermakna kita
juga kena menukar Perlembagaan Malaysia. Kerana hak istimewa
orang Melayu adalah salah satu asas yang membentuk
Perlembagaan Malaysia.

Semasa kontrak sosial ini dibincangkan antara Melayu, Cina dan
India sebelum merdeka, British telah menawarkan kepada orang
Cina dan India - sekiranya mereka tidak bersetuju untuk
menerima syarat yang ditetapkan ini, British memberi mereka 2 pilihan:

1. Pulang ke negara asal mereka
2. Berpindah ke negara-negara Asia di bawah jajahan takluk British

Disini aku ingin kongsi info terbaru tentang parti komponen bn sendiri yg cuba bermain dengan api.. termasuk la najib sendiri yg cuma berjinak2 dgn api..

petikan

Mansuh ekuiti bumiputera

Oleh ARSHAD KHAN

KUALA LUMPUR 27 Okt. – MCA meminta kerajaan menghapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat-syarikat senaraian awam bagi memastikan ia terus bersaing.
Naib Presidennya, Datuk Liow Tiong Lai berkata, ini kerana elemen penting dalam pertumbuhan ekonomi negara kini adalah daya saing yang kuat bagi membolehkan negara berhadapan dengan kesan buruk ekonomi dunia.

“Ekuiti perlu dibuka, berikan kelonggaran agar sesebuah syarikat itu berdaya maju dalam menghadapi situasi ekonomi dunia yang semakin meruncing,” katanya kepada pemberita pada Rumah Terbuka Deepavali anjuran MIC di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang melahirkan keyakinan unsur-unsur Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang berakhir pada 1990 dan digantikan dengan Dasar Ekonomi Nasional (DEN) pada 1991, boleh dihapuskan secara beransur-ansur.
“Saya sedang berusaha ke arah melaksanakan liberalisasi (unsur-unsur DEB) secara beransur-ansur itu apabila bumiputera sudah mempunyai keyakinan diri. Dan sukacita saya nyatakan bahawa semakin ramai dalam kalangan mereka kini sudah mempunyai keyakinan untuk bersaing, untuk berjaya di peringkat global dan domestik.

Tiong Lai menambah, sudah tiba masanya merit atau daya saing sesuatu syarikat itu diberikan keutamaan dan bukannya persoalan berkaitan ekuiti bumiputera.

Beliau juga menyarankan agar penekanan diberikan terhadap aspek mewujudkan kerjasama yang jitu antara peniaga Melayu, Cina dan India di negara ini.

Katanya, syarat pemilikan 30 peratus ekuiti dalam syarikat senaraian awam hanya menjadi halangan dalam mewujudkan satu bentuk kerjasama yang sedemikian rupa.

“Apa yang penting adalah kerjasama jitu tanpa kira peratusan (ekuiti bumiputera),” katanya.

Beliau bagaimanapun pada masa yang sama mengakui kerajaan telah banyak bertolak ansur dalam isu pemilikan ekuiti sebelum ini.

“Saya rasa memang banyak langkah telah diambil seperti dalam bidang perkilangan, 100 peratus ekuiti untuk semua pihak untuk memastikan pertumbuhan dalam sektor perkilangan,” katanya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1028&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

Datuk Liow Tiong Lai ini masa jd ketua pemuda lagi nampak kebengongannya.. jelas nyata.. pasal keris la.. biasiswa la, ekuiti la.. dan macam2 lg.. itu yg umum kita nampak.. yg kita tak nampak lg bnyk weh!!! sedar la diri skit.. jgn jadi kaum yg meminta2.. hapus hak itu ini.. kl org melayu tak bagi kerakyatan dlu.. korang tak hidup disini la... ker korang rasa melayu tak ada hak nak meminta hak korang ditarik balik!!! :x

sekolah cina sekolah india ,kat indonesia ada ker sekolah2 mcm ni?? bukan setakat sekolah.. universiti versi cina pun diluluskan.. dan korang boleh buat syarat mcm2 utk ambil perkerja dgn syarat tambahan mahir bahasa mandarin dan memanopoli perniagaan.. dgn tidak memberi ruang kpd bumiputera.. bumiputera ni nsb baek ada kerajaan yg bantu.. org cina kebanyakkannya tolong cina sahaja.. org cina yg nak buat perniagaan besar.. ada ramai cina kaya2 yg bleh bantu... cina2 nie ada ker nak bantu melayu??? tu laaa kerajaaan bt syarat mcm tu... bangang btol.. bt2 tak tau plak..

sebenarnya agenda cina nie nak kuasai malaysia.. satu masa nanti.. diorg nak pastikan satu hari nanti tanah melayu ni jatuh ke tangan cina sepenuhnya.. dan org melayu nie semua cuma jadi boneka dan kuli2 mereka sahaja.. itu la impian utama mereka.. cuma mereka pndai mengatur langkah sahaja.. korg ingat org melayu nie bangang sgt ker???? apa kata kerakyatan korang ditarik balik.. stuju ker??

sebenarnya persamaan matematik bg kontrak sosial malaysia ialah:

hak keistemewaan melayu=kerakyatan diberikan kepada cina dan india..

jd secara logiknya.. kl dibuang keistemewaan melayu maknanya.. perlu juga dibuang kerakyatan kepada non bumiputera nie..

sedar diri la skit!!!!

org bagi betis nak paha!!!

p/s : aku hormati cina dan india yg menghormati hak2 melayu.. anda bebas
tinggal dimalaysia selagi menghormati hak kami..

8 comments:

  1. waaa..teringat daku sewaktu blaja CTU..hehehehe

    ReplyDelete
  2. yeke izzaty.. kongsi la skit..

    ReplyDelete
  3. salam
    hehe..sama laa...aku pon blaja CTU juga
    hubungan etnik
    ;)

    ReplyDelete
  4. setuju dengan pendapat saudara, bila nak hapus sekolah cina / tamil? cakap bangsa Malaysia, tapi tidak mahu hidup dengan orang Melayu, bodoh... semacam negara ini ada negara lain di dalamnya, negara dalam negara!

    ReplyDelete
  5. Salam,
    Boleh tlg iklan produk kami dan anda akan dibayar.

    Lihat produk kami di www.morhabshi.com

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. apa yang penting sekarang antara kita mesti bersatu hati dalam soal hak bumiputera dan islam biarpun kita berlainan parti politik ...jangan pula kita sokong mereka dalam soal2 diatas hanya semata-mata meraih undi .... tetapi secara tidak sedar kita sendiri yang mengadai maruah bangsa dan agama sendiri ... kepada Tuan rumah ..teruskan penulisan anda ..Dila sokong !!!

    ReplyDelete
  8. saya sgt menyukai pendapat anda nadilah.. terima kasih Dila kerana menyokong bangsa melayu dan Agama Islam.. kl kami melayu racist utk mempertahankan hak kami.. rasanya itu tidak salah.. macam la bangsa lain tidak racist..

    ReplyDelete

HI ..

Related Posts with Thumbnails